Syysseminaari Päivä 1

SAP Finugin Syysseminaari käynnistettiin verkon välityksellä keskiviikkona Aleksi Rustholkarhun ja Tapio Järvenpään alustavilla puheenvuoroilla. Livealustan pienen esittelyn jälkeen ja SAP Finugin perinteisen esittelyn alustamana puheenvuoroon päästettiin SAP Pohjoismaiden ja Baltian Toimitusjohtaja Marika Auramo. 

Tulevaisuuden kuvat positiivisia mutta niitä varten pitää tehdä töitä

Marikan esityksestä huokui kaksi ristiriitaista tunnetta: uskoa tulevaisuuteen, mutta samalla epäluuloa sen tulevaisuuden toteuttamista kohtaan. Nostona tästä tulevaisuudesta Marika nosti Ant Financen, joka perustettiin vuonna 2014 ja nykyisellään työllistää 13 000 työntekijää, jotka pystyvät tekoälyn säestäminä palvelemaan peräti yli miljardia asiakasta. Tekoälyn käyttöönotto mahdollistaa siis aivan erilaisia kasvutarinoita ja asiakaskokemuksia kuin mihin ollaan totuttu. Muutoksiin tulisi myös tottua lainsäädännöllisillä tasoilla, sillä muuten erot maiden välillä tulevat vain kasvamaan tulevaisuudessa, kun toiset yhteiskunnat pystyvät muuttumaan silmän räpäyksessä regulaattorisesti, ja osa jää itse valamiinsa betonisaappaisiinsa tuleen makaamaan. Tulevaisuudessa tulee myös huomioida, että loppukäyttäjät haluavat omistaa omat kokemuksensa. Pelkästään ne firmat, jotka pystyvät tarjoamaan tätä voivat voittaa pitkässä juoksussa. 

Marikan digivetoisen esityksen jatkoksi mikinvarteen pääsivät Turun S/4 -projektista puhumaan Tapio Järvenpää Turun Kaupungilta, Sari Sireeni-Seirala Fujitsulta ja Vesa Heinälä Kuntien Tieralta. Turussa ERP-projektin menestyksen tekijät oltiin jaoteltu osiin ja standardisaatio oli yksi näistä avaintekijöistä. 

Seuraavassa esityksessä siirryttiin Turusta Tampereelle etäyhteyden välityksellä esittävään Qentinelin Merja Ilomäkeen, Tampereen Kaupungin Marjut Heikkiseen sekä Monetra Pirkanmaan Mika Karetiehen. Kolmikko kertoi syysseminaariyleisölle testausrobotiikasta ja automatiikasta. Esityksessä syväluotsattiin robotiikan mahdollistavia uusia caseja ja Merja nosti esille muun muassa varhaiskasvatuksen, urheilun ja oppilasjärjestelmän saralla tehtyjä projekteja. Marjut Heikkinen jatkoi vielä asiakasnäkökulmalla koulutietojärjestelmän edistämisestä. 

Esitykset siirtyivät ennen lounastaukoa kansainväliselle ulottuvuudelle, kun Bo Baerentsen Xsuitelta ja Ólafur Harðarson Síminniltä kertoivat miten Islannin isoin teleyhtiö, Síminn, oli tehnyt siirtymän S/4HANA:an, ja kuinka itse siirtymä oli toiminut. 

Testiautomaatiota ja disruptiota

Lounastauon jälkeen porauduttiin syvälle testiautomaation maailmaan. Rohit Chandra Sogetilta ja Nesteen Wout Boer laajensivat katsojien tietämystä siitä, kuinka testitautomaatio saadaan mukaan SAPin rivakkaan päivityssykliin. Esitys oli varsin kovatasoinen ja tyhjentävä, mutta silti yleisöltä saatiin tiukkoja kysymyksiä aiheesta ja etäyhteyden päästä herrat vastasivatkin kysymyksiin ansiokkaasti. 

TietoEVRY:lle siirtynyt entinen SAP Finug puheenjohtaja Mikko Vepsäläinen jatkoi iltapäivää kertomalla kuinka Wärtsilä on saanut Jola Lehtisen kanssa huikeaa edistystä organisaatioiden väliseen yhteistyöhön ja yhteisiin prosesseihin. Kattava yhteistyö oli Wärtsilän puolella tehty todella jouhevaksi ja monet esitystä kuuntelevat saivat varmasti uutta oppia kuinka asioita voidaan tehdä toimittajien, asiakkaiden, toimittaja-asiakkaiden ja muiden erilaisten kumppaniroolien kanssa tulevaisuudessa yhä tehokkaammin. 

Iltapäivän Keynotesta vastasi monelle tuttu kasvo Timo Elliott. Disruptio ja sen käyttäminen hyväksi on Timolle erittäin sydäntä lähellä oleva aihe ja esitys oli sen verran täyteen ladattu mielenkiintoisia pointteja, että herra olisi voinut varmasti jatkaa aiheesta koko iltapäivän. Timo nosti pandemian aikana tuodut sairaaloissa käytetyt ketterät SAP-ratkaisut esimerkiksi siitä, kuinka datalla ja sen hyödyntämisellä voidaan tehdä nopeasti paljon hyvää ja luoda hyötyjä kokonaisille yhteisöille käden käänteessä. Käsinkosketeltava esimerkki mikä jäi monelle kuuntelijalle mieleen oli baarin työntekijä. Hyvillä mielin töihin menevä työntekijä, kuka lähtee töistä huonolla fiiliksellä on loistava esimerkki negatiivisesti kokemuksesta. Kukaan ei jatka tällaista pitkään, ja jokaisen yrityksen tavoitteena olisi tehdä kaikista kokemuksista (asiakas- ja työntekijäpuolella) positiivisia.  

Finugin istuva puheenjohtaja Tapio Järvenpää niputti vielä päivän antia päivän viimeisessä puheenvuorossaan. Päivä oli kokonaisuudessaan todella kompakti ja informatiivinen ja jokainen esiintyjä pystyi pitämään aikataulut suunnitellusti kasassa, vaikka olikin erittäin asiapitoinen.